Nyt kun käytössämme on pankkitili, ei ihan joka kuukausi tarvitse jonotella sadan muun kanssa laskun maksuun eräpäivän lähestyessä. Ihan kokonaan jonotusta ei tässä byrokratian mahtimaassa kuitenkaan pysty välttämään. Meille tuli siviilirekisteristä ilmoitus, ettei auton rekisteröinti ollut onnistunut. Syytä ei kerrottu, sitä varten piti lähteä henkilökohtaisesti toimistoon käymään. Tätä varten varasimme lomaviikon maanantaiaamun ja asetuimme jonoon kolmansiksi puolisen tuntia ennen toimiston avautumista. Tylsäähän jonottaminen on, puoli tuntiakin tuntuu siinä tilanteessa ikuisuudelta. Emme edes olleet varanneet mukaan musiikkia, lukemista tai eväitä, joiden avulla jonotus olisi saattanut olla asteen verran siedettävämpää.

Ovien avauduttua olimme ensimmäiset asiakkaat autoluukulla, muut hajaantuivat passi- tai muita asioita hoitamaan. Saimme kuulla, että auton rekisteröinti oli tyssännyt puuttuvaan tullipaperiin (anexo 90). Tullauksen hoitaneen firman olisi pitänyt se toimittaa sähköisenä. Jaa, kiitos tiedosta, mutta sitä vartenko meidän oli ihan pakko paikan päälle raahautua, kun itse emme tuota puuttuvaa paperia pysty hankkimaan? Eikö rekisteriviranomainen olisi voinut pyytää tuota paperia suoraan tullauksen hoitaneelta firmalta?

Kun kerran olimme liikkeellä, suuntasimme sen jälkeen TAG-tietulliautomaatin tietoja päivittämään. Tämä tuulilasiin kiinnitettävä TAG-laite on pakollinen kaupunkia halkovilla ja kiertävillä moottoriteillä, ja suunnilleen ainoa palvelupiste sijaitsee sekin moottoritien varrella. Sielläkin olimme perillä puolisen tuntia ennen avaamisaikaa. Löhöilin mukavasti autossa aikaa tappamassa, kun huomasin oven eteen muodotuneen jononpoikasen. Siinä meni monta sijaa sivu suun, kun en ollut tajunnut heti jäädä oven eteen jonottamaan. Ovien avauduttua jouduin odottelemaan omaa vuoroani vielä puolisen tuntia, palvelemassa kun oli vain yksi tyttönen. Uusien rekisterikilpien rekisteröinti ei montaa minuuttia vienyt, mutta eikö senkin olisi voinut hoitaa puhelimitsi tai vaikkapa sähköpostin avulla?

Seuraavaksi oli ohjelmassa alle puoli vuotta vanhan DVD-laitteen toimitus takuuhuoltoon. Siellä ei sentään ollut muita asiakkaita, mutta aikaa laitteen vastaanottoon meni tuhottomasti. Tietojen kirjaaminen on joskus suorastaan ylitsepääsemättömän vaikeaa jopa sitä työkseen tekeville.

Lopuksi ennen lomalle lähtöä kiersin neljä pankkiautomaattia käteisen toivossa, mutta näistä yksikään ei ollut toiminnassa. Siinä vaiheessa alkoi pinna kiristyä ihan pikkuisen, ja oli hyvä ottaa suunta kohti Algarroboa.